نکاتی چند در جلوگیری از سرماخوردگی

سر سنگینی می کند، آب از بینی  می ریزد و حلق گرفتار التهاب است. این سه علامت سرماخوردگی را همه می شناسیم. جهت جلوگیری از ابتلاء به این بیماری باید سیستم ایمنی را تقویت نمود. برای این منظور می توانید از 12 نکته زیر استفاده کنید:

  1. تغذیه سالم
  2. استفاده مرتب از میوه جات و سبزیجات جهت تامین مواد معدنی و  ویتامین های لازم برای بدن
  3. نوشیدن چای  با اضافه کردن مقداری زنجبیل
  4. استفاده از ویتامین C که تقویت کننده سیستم ایمنی است
  5. پیاده روی روزانه در هوای آزاد. از این طریق بدن می تواند خود را بهتر و سریعتر نسبت به سرما تطبیق دهد( از پیاده روی با موهای خیس پرهیز کنید)
  6. در تماس های روزانه، بمنظور جلوگیری از انتقال بیماری، از افراد مختلف فاصله بگیرید( از بوسیدن و دست دادن خودداری کنید).
  7. استفاده از دوش آب گرم و آب سرد سیستم ایمنی را فعال می کند.
  8. لباسهای خود را با توجه به گرمی و سردی هوا انتخاب کنید.
  9. ورزش در هوای آزاد، مقاومت بدن را نسبت به عوامل عفونی افزایش می دهد
  10. از هوای گرم و خشک بخاری پرهیز کنید، همواره هوای تازه را وارد محل کار و سکونت خود کنید. از کوران هوا جلوگیری کنید.
  11. در صورت امکان بطور مرتب از حمام سونا استفاده کنید
  12. روزانه از روی (zinc) به مقدار  15 تا 30 میلی گرم استفاده نمایید.

8 نکته برای مبارزه با سرماخوردگی، پس از ابتلاء به بیماری:

  1. آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب بهمرا ه آب لیمو ترش و مقدار عسل جهت حل ، روان شدن و دفع اخلاط جهاز تنفس، بسیار مؤثر است.
  2. دمنوش زنجبیل سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. برای این منظور مقدار کمی از زنجبیل تازه را در آب جوش قرار دهید.، با مقداری عسل مخلوط و آنرا بنوشید.
  3. به تغذیه سالم و کافی توجه کنید، بطوریکه  مواد پروتئینی، ویتامین ها و مواد معدنی باندازه کافی در دسترس بدن شما قرار گیرد.
  4. روی (Zinc) در بسیاری از واکنش های متابولیکی بدن دخالت دارد و بخصوص در رابطه با عملکرد سیستم دفاعی بدن اهمیت بسزایی دارد. از جمله روی از بافت مخاطی بدن محافظت کرده و از ورود  ویروسها به بدن جلوگیری می کند. روی بعلاوه و حتی پس از ورود ویروس به بدن و ظهور علایم سرماخوردگی نیز اهمیت دارد.
  5. از استحمام در یک وان آب گرم و بخورات مؤتر بر دستگاه تنفس استفاده کنید.
  6. از هوای گرم وخشک بخاری اجتناب کنید. خشک شدن بافت مخاطی محیط مناسبی برای ورود ویروسها هستند. قرار دادن یک ظرف آب بر روی بخاری جهت تبخیر، اغلب کافی است. اضافه کردن چند قطره از  بخورات تنفسی تا حدود زیادی به آرامش دستگاه تنفس کمک می کند. چند بار در طی روز  پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد محل کار و یا محل زندگی شود.
  7. در صورتیکه سرماخوردگی با تب همراه نباشد، پیاده روی در هوای آزاد به معالجه بیماری کمک می کند.
  8. از استرس جلوگیری کنید تا بدن بتواند از خود و با نیروی لازم، در برابر حمله ویروسی دفاع کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.