تعادل در وضعیت اسید- باز بدن، کلید سلامت انسان است. بعبارت دیگر این مسئله اهمیت حیاتی دارد که در عموم قسمتهای بدن تناسب بین pH اسیدی و قلیائی بر قرار باشد. طبق تعریف ،pH اندازه ای برای غلظت یونهای هیدروژن در بدن محسوب شده و در مقیاس 1 تا 14 اندازگیری می گردد. در این مقیاس عدد 1 مشخص کننده بالاترین اسیدیته، عدد 7 خنثی و عدد 14 معادل بالاترین واکنش قلیائی است. pH ایده آل برای بدن انسان بین 7.3 و 7.45 می باشد . قابل توجه است که عوامل مختلف نظیر آلاینده ها، تغذیه بد و نامتناسب و استرس می توانند سبب افزایش میزان اسید و کاهش pH گردند.[1] تغییر pH بدن بر کیفیت خون اثر گذار است، بطوریکه علاوه بر اشکال در جذب مواد مهم، عملکرد ارگانهای مختلف نیز دچار ابراد می شوند. این تغییر و تبدیلات اغلب سبب بروز خستگی، سر درد و اختلال در عمل هضم  و همچنین  رسوب مواد خاص در ناخن ها و مو ها می گردند.

چرا pH متعادل مهم است؟

وضعیت قلیائی( pH بالاتر از 7 ) بدن انسان را در مقابل بیماریهای مختلف حفظ می کند. در شرایط pH  اسیدی بدن انسان در معرض بسیاری از بیماریهای مزمن نظیر دیابت، چاقی، میگرن، کاتاراکت، سرطان، آرتریت، آلرژی ، پوکی استخوان و غیره قرار می گیرد.

تغذیه و pH

تمام آنچه که ما می خوریم و یا می نوشیم در pH بدن ما اثر گذار است.. برخی از مواد غذائی سبب بالا رفتن اسیدیته و برخی دیگر موجب کاهش آن می شوند. بطور کلی می توان گفت که مواد غذائی با منشاء حیوانی نظیر گوشت و لبنیات میزان اسید خون را افزایش می دهند، در حالیکه مواد غذائی گیاهی مانند میوه جات  و سبزیجات دارای خواص قلیائی می باشند.

از آنجا که یک pH متعادل برای بدن ما اهمیت دارد، لذا راهکار صحیح ترکیب متوازن مواد خوراکی حیوانی و گیاهی است. مواد غذائی که اسیدیته خون را بشدت افزایش می دهند، نظیر fast food و یا غذاهای آماده، باید تا حد امکان از سفره غذائی حذف نمود.

ایجاد تعادل در pH بدن

علاوه بر تغذیه، شرایط زیست محیطی نظیر مواد بهداشتی تمیز کننده و اکثرا سمی نیز در pH بدن اثر گذارند بهمین جهت بهتر است که ترکیبات آلی دیگر برای این منظور بهره گرفت.

راهنمایی های زیر برای جلوگیری از اسیدی شدن بدن کمک می کند:

  • استفاده روزانه از سبزیجات
  • ماهیانه یک روز روزه داری که در آن فقط آب ولرم مخلوط با لیموترش نوشیده شود. قابل توجه است که اگرچه لیموترش اسیدی است ولیکن اثر آن در بدن قلیائی است.
  • بیشتر از میوه جات و سبزیجات خام استفاده شود
  • کمتر از غذاهای آماده و سرخ شده استفاده کنید.
  • اجتناب از غذاهای تصفیه شده مانند شکر یا آرد.
  • آب بیشتر بنوشید (آب فیلتر شده)
  • بعنوان مواد تمیز کننده بیشتر از ترکیبات طبیعی مانند سرکه ، کربنات سدیم و آب لیمو استفاده کنید.
  • در انتخاب محصولات زیبایی و مراقبت از پوست دقت بیشتری بخرج دهید، زیرا بسیاری از این ترکیبات حاوی مواد آسیب گذار می باشند. در رابطه با موی سر، پوست و بهداشت دهان و دندان از ترکیبات طبیعی استفاده کنید.
  • بیشتر از مواد غذائی گیاهی استفاده کرده و میزان مصرف گوشت را محدود کنید.
  • روزانه یک لیوان آب با یک قاشق چایخوری پودر خمیر مایهbaking powder) ( بنوشید.

[1] توسط نوار pH  می توان pH ادرار را اندازگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *