عوارض دیابت و تشخیص آزمایشگاهی آن

دیابت، عروق و اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهند.

تغییرات عروق در رابطه با دیابت را به دو گروه ماکروآنژیو پاتی( آسیب به رگهای بزرگ) و میکرو آنژیوپاتی ( آسیب به رگهای کوچک) تقسیم می کنند. اختلال در گردش خون ، بعنوان  مثال در ناحیه انتهای اندامهای تحتانی، بر روی انتهای اعصاب اثر گذارده و سبب آسیب آنها یا پلی نوروپاتی می شود. در افراد مبتلا به دیابت  ، اعصاب نسبت به تحریک حساسیت کمتری دارند .  این مسئله بخصوص در ناحیه پاها مطرح بوده و با توجه به  وجود اختلال در گردش خون، ممکن است که سریعا سبب بروز  پای دیابتیک گردد. البته این وضعیت تنها در ناحیه پاها ظاهر نمی شود ، بلکه شامل ظهور عفونت در بخشهای دیگر بدن ، مانند بروز التهاب در دندانها، انتهای ناخنها و در خانمها ابتلاء واژن به قارچ ، می شود

دیابت در دوران بارداری یک خطر برای مادر و جنین محسوب می شود . دیابت در دوران حاملگی عموما یک بارداری همراه با ریسک محسوب می شود، خواه دیابت برای اولین بار در دوران بار داری عارض شده باشد و یا اینکه  یک خانم مبتلا به دیابت بار دار شده باشد.

آزمایشهای مربوط به دیابت

تاریخچه بیماری :

علائمی مانند  کاهش وزن، عرق ریزی، احساس تشنگی مفرط ممکن است که اطلاعاتی مهمی را در رابطه با طول زمان ابتلاء به دیابت ناشناخته در اختیار قرار دهد.

آزمایش خون و هورمونها:

اندازگیری قند خون به دفعات، اهمیت زیادی در تشخیص دیابت دارد. برای این منظور باید اندازگیری قند خون پیش و پس از غذا انجام شود. بعلاوه باید ارزش طویل المدت قند خون توسط HbA1C مورد ارزیابی قرار گیرد. در موارد مشکوک  به اختلال در ترشح انسولین ، باید تست تحمل گلوکز و اندازگیری میزان قند ادرار انجام شود. کنترل مستمر قند خون پس از تشخیص و شروع درمان از اهمیت زیادی بر خوردار است. این مسئله از آنجا ناشی می شود که تنظیم صحیح قند خون  از بیماریهای وابسته به دیابت جلوگیری می کند.

آزمایشهای لازم در صورت  مشکوک بودن آسیب ارگانهای دیگر

در صورت تشخیص دیابت باید عموم ارگانهائیکه در رابطه با آسیب ناشی دیابت مطرح هستند، مورد بررسی قرار کیرند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایشهای چشم پزشکی
  • آزمایش عملکرد کلیه ها
  • آزمایش عملکرد قلب ( الکتروکاردیوگرام)
  • آزمایش گردش خون در ناحیه پاها
  • عملکرد اعصاب در ناحیه پاها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *