سرطان روده

ابتلاء به سرطان روده از امروز به فردا اتفاق نمی افتد. ولیکن علائم اولیه اختصاصی نیستند، سبب درد نمی گردند و معمولا بعنوان یک اختلال در مزاج، جدی گرفته نمی شوند. اینکه  برای سرطان روده علائم زود رس قابل اطمینان وجود ندارد، اهمیت تشخیص به موقع آنرا صد جندان می کند.

علائم سرطان روده

احساس ناتوانی و خستگی، پریدگی رنگ پوست، کاهش وزن بعلت نامعلوم، احتمالا تب و عرق کردن سخت شبانه ، اگرچه از جمله علائم غیر اختصاصی بشمار می روند، ولیکن ممکن است که نشانی از  شروع سرطان روده باشند. با توجه به مبهم بودن علائم مذبور و عدم امکان ارزیابی صحیح آنها ، سرطان روده باندازه کافی وقت برای پیشرفت خو در اختیار خواهد داشت.

اولین علائم سرطان روده که باید به آن توجه خاص کرد و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمود ، شامل موارد زیر است :

 وجود خون در مدفوع

  تغییر در مدفوع ، بین اسهال و یبوست

  احساس مداوم در دفع مدفوع و بوی تعفن و چرکین

  دل درد های راجعه و احساس نفخ ( بخصوص همراه با احساس دفع مدفوع)

علائم سرطان راست روده

در یک تحقیق علمی در انگلستان که بر روی 5.500 بیمار مبتلا به سرطان روده انجام شد، دو علامت، یعنی خونریزی راجعه روده و تغییر در عادت روده ( بین اسهال و یبوست) ، بعنوان شواهد قوی سرطان روده معرفی شده اند. با وجود بر این نمی توان ادعا کرد عدم خون در مدفوع مساوی با عدم وجود سرطان روده . ار آنجا که خون در مدفوع اغلب در رابطه با همورید نیز مشاهده می شود، لذا نباید مشاهده خون در مدفوع را فقط به همورید نسبت داد و باید بررسی های لازم در مورد سرطان روده را به اجراء گذارد.

در موارد سرطان در ناحیه راست روده ، مدفوع همراه با خون و بلغم بوده و دفع آن با درد  همراه است. در مواردی که خروجی روده بعلت تومور تنگ  شده باشد، ، دفع غیر ارادی مدفوع و باد مشاهده می شود.

از امکان تشخیص زود رس سرطان روده استفاده کنیم

هدف از تشخیص زود رس سرطان روده، شناسائی و درمان آن در مرحله ای است که هنوز علائمی از خود بروز نداده است. قابل توجه آن که سرطان روده تا صد در صد قابل معالجه است، در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود. سرطان روده اصولا به آرامی پیش می رود، حدود بین 5 تا 10 سال طول می کشد تا مرحله اولیه سرطان ،در رابطه با تغییرات ژنتیکی، به یک تومور بدخیم تبدیل شود.

منشاء بیش از 90 در صد از سرطانهای روده  یک آدنوم است. توسط کولونوسکپی می توان براحتی آدنوم را تشخیص داده ، نمونه برداری کرد و یا آنرا بطور کامل خارج ساخت. از سن 50 سالکی ببعد ریسک سرطان روده سریعا افزایش پیدا می کند .جهت تشخیص به موقع سرطان روده می توان به طریق زیر عمل کرد :

از سن 50 تا 55 سالگی آزمایش سالیانه خون پنهان در مدفوع

از سن 55 سال به بعد آزمایش خون پنهان در مدفوع  هر 2 سال یکبار

کولونوسکپی 2 بار به فاصله 10 سال.

از آزمایشهای پیش گیری کننده به اندازه کافی استفاده نمی شود.

در موارد وجود ریسک فامیلی ابتلاء به سرطان و یا ریسک ار ناحیه بیماریهای التهابی روده نظیر کولیت اولسراتیو و یا بیماری کرون روده باید  زود تر از آزمایشهای پیش گیری کننده استفاده نمود. طبق گزارشات منتشر شده وزارت بهداشت این بیماری به عنوان سومین سرطان شایع در زنان و پنجمین در مردان مطرح می باشد و مطالعات نشان می دهد که سن تشخیص سرطان روده بزرگ در ایران در 40 درصد افراد زیر 50 سال بوده و بسیاری از این افراد سابقه فامیلی مثبت از نظر ابتلا به سرطان روده یا سایر سرطان های وابسته را دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *