سرطان معده

۲۲ درصد سرطان ها در ایران به سرطان معده اختصاص دارد. سرطان معده در مردان، بسیار شایعتر است؛ به طوریکه سالانه ۱۰ هزار مورد جدید سرطان معده در مردان ایرانی بروز پیدا می کند که از آن بین ۸ هزار مورد به مرگ می انجامد. این سرطان بخصوص در نواحی شمال غرب كشور بروز بسیار بالایی دارد. در ایران برخلاف كشورهای غربی و ژاپن میزان بروز سرطان معده در طی دو دهه گذشته رو به افزایش بوده است. سن ابتلاء به این بیماری  بیشتر بالای 70 سال است .

علل سرطان معده :

  • عادات مربوط به تغذیه نقش اساسی ایفا می کنند. مصرف مکرر غذاهای تند ، شور و همچنین مواد غذایی به شدت سرخ شده یا دودی از جمله موارد مضر محسوب می شوند. نیتراتهای موجود در این نوع مواد غذایی، در معده توسط باکتریها به نیتریت تبدیل می شوند. از نیتریت سپس نیتروزآمین تولید می شود که به شدت سرطان زا است. اعتیاد به دخانیات، مصرف الکل، بخصوص در صورت کمبود ویتامین C و همچنین زخم معده طولانی مدت از عوامل سرطان معده بشمار می روند.
  • آلودگی معده په باکتری هلیکوباکتر(نیترات را به نیتریت تبدیل می کند)، بخصوص زمانی که رزیم غذایی سرشار از گوشت باشد ( گوشت حامل آهن است که مورد نیاز هلیکوباکتر است). طبق یک بررسی علمی انجام شده ، عفونت با هلیکوباکتر پیلوری سبب افزایش تولید یک ماده پروتئینی-التهابی بنام Interleukin1-ßeta می شود که در تبدیل سلولهای نرمال معده به سلولهای سرطانی نقش دارد. تولید میزان این پروتئین تحت کنترل ژنهای خاص قرار دارد. این مکانیسم مشخص می کند که چرا هلیکوباکتر پیلوری در عموم انسانها سبب سرطان نمی شود.
  • در کنار عوامل فوق برخی از بیماریهای نادر نیز شناخته شده اند که ریسک ابتلاء به سرطان معده را افزایش می دهند. از جمله می توان به پولیپ های خاصی از معده و گاستریت اتو ایمون(همراه با کاهش اسید معده که آلوده شدن معده به هلیکوباکتر را افزایش می دهد) اشاره کرد.
  • احتمالا  فاکتورهای ژنتیکی نیز در ابتلاء به سرطان معده دخالت دارند.( ظهور سرطان معده در مناطق خاص و یا فراوانی سرطان معده در بین خویشاوندان نزدیک) .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *