در کشور آلمان بعنوان مثال بيش از 85.000 ترکيب شيميائی به ثبت رسيده است و حدود20.000 از آنرا موادی تشکيل ميدهند که تحت عنوان ” اضافات مواد غدائی” طبقه بندی شده اند .در طی حدود 2 نسل جامعه بشری با تعداد بيشماری از مواد شيميائی مواجه شده است که برای طبيعت و بدن انسان کاملا غريب و بيگانه محسوب ميشوند . بنابراين جای تعجب نيست که بسياری از انسانها دچار حساسيت ها و آلرژی های چند گانه باشند .

حساسيت چند گانه نسبت به مواد شيميائی مختلف

تشخيص حساسيت چندگانه نسبت به مواد شيميائی مختلف (multiple chemical sensitivity=MCS) برای اولين بار در سال 1999 مطرح شد . علائم اين بيماری بشرح زير است :

–         کاهش کارآئی و توان در انجام کارهای مربوط به شغل و امور شخصی

–         احساس خستگی سريع

–         اختلال متناوب در حافظه و تمرکز

–         عدم بالانس و لرزش در حرکت اعضای بدن، بخصوص در دستها ( رها کردن اجسام از دست)

–         احساس فشار در سر

–         احساس درد نامشخص در ماهيچه ها ومحل اتصال ماهيچه با استخوان

–         افزايش ترشح بزاق

–         پف کردن صورت ،بخصوص در ناحيه اطراف چشمها

–         اختلال در خواب

عموم علائم فوق ممکن است که در رابطه با بيماريهای ديگر نيز مشاهده شوند و يا بعبارت ديگر کاملا اختصاصی نيستند . بنابراين لازم است که با استفاده از روشهای آزمايشگاهی مورد بررسی قرار گيرند .

غربالگری بيولوژيکی

غربالگری بيولوژيکی در رابطه با حساسيت نسبت به فلزات ميتواند راهگشا باشد . در اين نوع آزمايشها فلزات سنگين، سموم محيط زيست ( نظيرفرم آلدهيد ، ترکيبات نگهدارنده چوب ، حشره کش ها و غيره ) مورد بررسی قرار ميگيرند . بعلاوه کمبود ويتامين ها ، عناصر کم ياب و مواد کانی نيز بايد مورد توجه قرار گيرند . استعمال دخانيات از جمله عوامل بسيار تاثير گذار در بروز حساسيتهای چند گانه نسبت به مواد شيميائی محسوب ميشود .

برای کسب اطلاعات بيشتر به پزشک مورد اعتماد خود مراجعه نمائيد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *