دیابت،  علت و علائم آن

طبق آمار موجود حدود 5 میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند. ولیکن تخمین زده می شود که تعداد افراد مبتلا که از بیماری خود بی اطلاع می باشند، بسیار بیشتر است . اطلاع از خطرات دیابت، علل ، علائم و مراحل قبل از آن تا حدود زیادی به پیش گیری از این بیماری کمک می کند. دیابت یک اختلال مزمن در متابولیسم  گلوکز بشمار می رود که در آن هورمون انسولین نقش اساسی بعهده دارد. بطور کلی می توان گفت که انسان انرژی مورد نیاز خود را از طریق استفاده از مواد قندی یا کربوهیدراتها تامین می کند. این مواد در دستگاه جهاز هاضمه نخست تجزیه و سپس بصورت گلوکز وارد خون می شوند (قند خون) .

انسولین سطح گلوکز در خون را کاهش می دهد

در صورتیکه غلظت گلوکز در خون افزایش پیدا کند، هورمون انسولین توسط سلولهای خاص در پانکرآس ( جزایر لانگر هانس)ترشح و وارد جریان خون می شود. کلید ورود گلوکز به داخل سلولهای بدن و سوخت و ساز آن هورمون انسولین است. بدون انسولین غلظت گلوکز در خون بسیار بالا خواهد بود، در حالیکه جمع سلولهای بدن  به معنی اصل کلمه گرسنه هستند، زیرا ورود گلوکز به داخل سلولها صورت نمی گیرد.

گلوکز انباشته شده در خون از طریق ادرار دفع شده و سبب شیرین شدن ادرار می شود. نام بیماری به لاتین یعنی Diabetes mellitus در حقیقت همین وضعیت را مشخص می کند که ترجمه فارسی آن تقریبا جریان  به شیرینی عسل است.

علل و فرمهای مرض قند یا دیابت

اضافه وزن یکی از علل مهم دیابت است و سبب می شود که نیازسلولهای بدن به انسولین، جهت  ورود گلوکز به داخل سلولها ی بدن بطور مستمر افزایش پیدا کند. این وضعیت را مقاومت به انسولین می نامند که یکی از  مراحل مهم در شروع بیماری محسوب می شود . بطور کلی می توان گفت اضافه وزن، مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و اختلال در متابولیسم چربیها که سندرم متابولیک و یا کوارتت مرگبار نیز خوانده می شوند ، همگی بیماری های بدون دردی هستند که می توانند مرگ بیمار را در پی داشته باشند .

مقاومت به انسولین رفته رفته ظاهر شده و  شایع ترین نوع دیابت یعنی دیابت تیپ- 2 را در پی دارد که با حسن تعبیر دیابت پیری یا دیابت بزرگسالان نیز نامیده می شود. فرم نادر دیگر دیابت تیپ- 1 است که در آن سلولهای تولید کننده انسولین در دوران کودکی و یا نوجوانی  در رابطه با یک واکنش ایمنی تخریب می گردند. این نوع دیابت، دیابت جوانان نیز نامیده می شود.

از انواع دیگر دیابت  می توان به دیابت دوران حاملگی ( که برای اولین بار در زمان بار داری ظاهر می شود) و بیماری دیابت در رابطه با التهاب مزمن پانکرآس، اشاره کرد.

 در حال حاضر حدود 20 تا 25 در صد از کودکان دبستانی در ایران دوچار چاقی هستند و در خطر ابتلاء به دیابت قرار دارند.

علائم بیماری دیابت

تشنگی مفرط و حجم زیاد ادرار از علایم خاص دیابت محسوب می شوند. همچنین کاهش وزن غیر قابل توضیح و یا تمایل ابتلاء به عفونت ممکن است که ناشی از دیابت باشند. در بد ترین شرایط ممکن است که بیمار دوچار تهوع، استفراغ، بیهوشی و کمای دیابتیک شود .

دیابت تیپ-2 اغلب به تدریج و طی چندین سال عارض می شود، در حالیکه دیابت تیپ-1 طی چند هفته ظاهر می گردد. دیابت دوران حاملگی  بخصوص جنین را در معرض خطر قرار می دهد و ممکن است که سبب بروز مسمومیت حاملگی گردد. یکی از مسائل دیابت پیشرفت تدریجی آن و بروز مقاومت به انسولین است. بدین معنی در زمانیکه فرد نسبت به بیماری خود آگاه نیست، بسیاری از اندامهای بدن  تحت تاثیر قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *