ویتیلیگو یا پیسی

پیسی یک بیماری خودایمنی است که در آن سلول های رنگدانه (melanocytes) از بین می رود و منجر به ایجاد لکه های سفید نامنظم بر روی پوست می شود. ملانین در سلولهای رنگدانه تولید شده ، در لایه میانی پوست تجمع پیدا کرده و نقش محافظت از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش را ایفا می کند.

ویتیلیگو و آلبینیسم

ویتیلیگو و آلبینیسم دو بیماری مختلف هستند و نباید ایندو را با هم اشتباه گرفت. آلبینیسم یک بیماری نادر و مادر زادی است که در آن پیگمان یا ملانین بعلت نقص ژنتیکی در کل بدن بیمار تولید نمی شود.. رنگ پوست در این موارد سفید- صورتی و رنگ موها از اوایل کودکی سفید و چشمها به علت عدم وجود پیگمان در شبکیه، برنگ قرمز است.

علت بیماری

بر خلاف آلبینیسم، ویتیلیگو یک بیماری ژنتیکی محسوب نمی شود. وقاعدتا همه قسمتهای پوست را فرا نمی گیرد. ولیکن با توجه به ظهور فامیلی این بیماری، اثر فاکتور ژنتیکی را نمی توان بطور کلی رد کرد. به احتمال قوی علت ویتیلیگو واکنش ایمنی  بدن بر علیه سلولهای خودی تولید کننده ملانین است. در اثر واکنش ایمنی، سلولهای مذبور دچار آسب شده و توان تولید پیگمان را از دست می دهند. نتیجه این امر ظهور لکه های سفید رنگ در سطح پوست است. رنگ مو، در صورت قرار گرفتن در محیط لکه سفید، ممکن است به رنگ سفید درآیند.

شاهد اینکه واکنش ایمنی در ویتیلیگو دخالت دارد آنست که این بیماری اغلب با بیماریهای اتو ایمون خاص، نظیر بیماریهای غده تیروئید، بافت مخاطی معده و یا آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) همراه است .

علائم خاص ویتیلیگو

با توجه به  علائم خاص و قابل مشاهده، تشخیص این بیماری ساده است. اندازه لکه های سفید متفاوت است. کناره لکه ها ممکن است قرمز رنگ و یا حتی رنگ تیره تری نسبت به پوست داشته باشند. دست و پاها، سر و ناحیه تناسلی بیشتر در معرض ویتیلیگو قرار دارند.

ویتیلیگو  به خودی خود عوارض خاصی برای بیمار ندارد، ولیکن ممکن است که سبب عوارض دیگر از قبیل ناراحتی های روانی، گوشه گیری و عدم شراکت در فعالیتهای اجتماعی و غیره گردد.

ویتیلیگو و نور خورشید

مسئله مهم در رابطه با ویتیلیگو آنست که لکه های سفید رنگ نباید بدون محافظت در معرض نور ماوراء بنفش خورشید قرار گیرند. طبق اطلاعات موجود، در صورت عدم توجه، خطر بروز سرطان پوست در این موارد بسیار بیشتر است.

آیا درمانی برای بیماری ویتیلیگو وجود دارد؟ 

تا کنون درمان علت این بیماری مقدور نیست. ولیکن می توان و باید علائم و ریسکهای این بیماری تحت درمان قرار گیرند. برای این منظور می توان از لوازم آرایشی جهت پوشاندن لکه های سفید استفاده کرد که از برخورد بدون محافظت نور ماوراء بنفش خورشید به پوست جلوگیری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *