به نظر می رسد که محیط در حال چرخش است ، عرق سرد روی پوست ایجاد می شود و ستاره ها در مقابل چشمان شما می رقصند: مشکلات گردش خون یک علامت رایج است که اغلب همراه با علائمی مانند سرگیجه یا حالت تهوع رخ می دهد. این علائم معمولاً به دلیل فشار خون پایین (افت فشار خون) ایجاد می شود. علاوه بر این ، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند در پشت مشکلات گردش خون باشد. در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد مشکلات گردش خون و نکاتی که می توانید در برابر مشکلات گردش خون انجام دهید، ارائه می شود.

علل احتمالی مشکلات گردش خون

مشکلات گردش خون اغلب به دلیل فشار خون پایین است. فشار خون پایین هنگامی است که مقدار آن به زیر 105 تا 60 میلی متر جیوه کاهش یابد. به دلیل فشار خون پایین ، ممکن است مغز با خون کافی و در نتیجه اکسیژن کافی تأمین نشود. این می تواند منجر به علائمی مانند سرگیجه ، تعریق یا سیاهی رفتن چشمان شما شود.

علاوه بر فشار خون پایین ، مشکلات گردش خون می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که  شامل موارد زیر می شود:

  • بیماری های عفونی
  • وجود التهاب در بدن
  • اختلالات روانی
  • اختلالات متابولیک (به عنوان مثال به دلیل اسهال)
  • اختلالات جریان خون یا فشار خون
  • آسم برونش
  • کم کاری تیروئید

علاوه بر این ، مشکلات گردش خون همچنین می تواند در اثر از دست دادن زیاد خون ، هیپوترمی شدید ، مسمومیت و سوء مصرف مواد مخدر نیز ایجاد شود.

فشار خون پایین

بسته به اینکه علت فشار خون پایین مشخص باشد ، باید بین افت اولیه فشار خون و ثانویه تمایز قایل شد.

در افت اولیه فشار خون ، معمولاً علت پائین بودن پایدار فشار خون مشخص نیست. به ویژه زنان جوان و لاغر اغلب از این نوع افت اولیه فشار خون رنج می برند . افت فشار خون در این افراد اغلب در رابطه با دماهای بالا ، نوسانات زیاد دما  و یا ماندن طولانی مدت در رختخواب ظاهر می شود.

در مورد افت ثانویه فشار خون ، مشخص است که چه چیز باعث آن می شود. در درجه اول بیماری های قلبی ، عروقی یا سیستم عصبی و همچنین اختلالات هورمونی مطرح می شوند. چنین بیماری هایی می توانند باعث اختلال در جریان برگشت خون به قلب یا کاهش برون ده قلبی شوند. علاوه بر این ، برخی از داروها می توانند منجر به کاهش فشار خون و در نتیجه مشکلات گردش خون شوند.

مشکلات گردش خون به عنوان علامت فشار خون پایین

فشار خون پایین می تواند حاد یا مزمن باشد. علائم مرتبط با فشار خون پائین مزمن شامل بی حالی ، خستگی زود رس ، سرگیجه و از دست دادن اشتها می شود. علاوه بر این ، حساسیت به هوا ، بی قراری درونی ، افزایش نیاز به خواب ، افزایش تحریک پذیری و روحیه های افسردگی می تواند تظاهر نماید.

افت فشار خون حاد در اثر افت ناگهانی و شدید فشار خون ایجاد می گردد. علائم معمول افت حاد فشار خون شامل تعریق ، سرگیجه ، سوسوزدن چشمها و غش کردن می شود. چنین افت حادی در فشار خون می تواند در رابطه با افت ارتوستاتیک( تغییر وضعیت ناگهانی مثلا از حالت خوابیده به ایستاده) فشار خون ایجاد شود.

افت فشار خون ارتواستاتیک

در افت فشار خون ارتوستاتیک که به آن بی نظمی ارتوستاتیک نیز گفته می شود ، توانایی انطباق فشار خون با وضعیت قائم بدن دچار اختلال می شود. این مسئله می تواند منجر به مشکلات گردش خون در هنگام برخاستن سریع از حالت نشستن یا دراز کشیدن، گردد. یکی از دلایل افت فشار خون ارتواستاتیک ، اختلال در دریچه های وریدی در پاها است که در افراد سالم از بازگشت خون به قلب پشتیبانی می کند.

افت فشار خون ارتوستاتیک نه تنها هنگام برخواستن مسئله ساز می شود، بلکه می تواند در شرایط خاص دیگر مانند ایستادن در میان جمعیت زیاد یا در آفتاب نیز منجر به مشکلات گردش خون شود .

علائم شایع دیگر:

  • حالت تهوع
  • رنگ پریدگی
  • وزوز کردن گوش
  • سرگیجه
  • ریزش عرق
  • بی ثباتی در حرکت
  • تاری دید

در بدترین حالت ممکن است که فروپاشی گردش خون (کلاپس و غش کردن) عارض گردد.

اگر مرتباً با مشکل گردش خون روبرو هستید ، به پزشک مراجعه کنید

مشکلات گردش خون گاه به گاه ناشی از کاهش فشار خون، معمولاً بی ضرر است. با این حال ، اگر مشکلات گردش خون بیشتر اتفاق می افتد یا به ویژه شدید است ، قطعاً باید با پزشک مشورت کنید – ممکن است بیماری وجود داشته باشد که در پشت علائم، نیاز به درمان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *