زنجبیل (Ginger)

زنجبیل غنی از ترکیبات سوزاننده و اسانس است. در صورت انبار کردن، ترکیبات با سوزانندگی خفیف تر به ترکیبات سوزاننده تر تبدیل می شوند. بنابراین زنجبیل تازه دارای سوزانندگی خفیف تر ی هستند. بعلاوه زنجبیل حاوی برخی ویتامین ها و  موادمعدنی نظیر ویتامین C ، منیزیوم، پتاسیم،  کلسیم و آهن است. نظیر سیب، بسیاری از ترکیبات ارزشمند زنجبیل زیر پوست آن قرار دارد. بنابراین باید پوست زنجبیل را بصورت بسیاز نازک جدا کرد.

جلوگیری از سرماخوردگی / درمان سرماخوردگی

از زنجبیل جهت جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود. ترکیبات سوزاننده سبب تحریک سیستم گردش خون می شود . این باعث می شود که اتصال پاتوژن ها به بافت مخاطی مشکل تر شود. بعلاوه ترکیبات ضد باکتری و مهار کننده التهاب در زنجبیل در این رابطه اثر گذارند.

زنجبیل تسکین دهنده درد است

ترکیبی بنام جینجرول دارای خواصی مشابه استیل سالسیلیک اسید است . از عصاره زنجبیل می توان جهت درمان درد ماهیچه و روماتیسم استفاده کرد. جینجرول بخصوص  در درمان درد عضلانی ناشی از کار زیاد عضلات مؤثر است. در چین از این ماده بمنظور معالجه میگرن استفاده می شود.

درمان اختلالات هضم غذا توسط زنجبیل

افرادیکه مکررا دوچار نفخ معده و یبوست می شوند، می توانند جهت درمان از زنجبیل استفاده کنند. مواد موجود در زنجبیل آرام کننده جهاز هاضمه اند . بعنوان مثال ترکیبات جینجرول و شوگائول تولید صفرا را تشدید کرده و  بنابراین هضم چربی ها را تسریع می کنند. لذا استفاده از زنجبیل پس از صرف غذاهای چرب بسیلر مؤثر است. در موارد بی اشتهائی نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل بسیار مفید می باشد.

تهوع در جریان مسافرت طولانی با اتوموبیل

زنجبیل نه تنها در اختلالات هضم غذا مؤثر است، بلکه در رابطه با جلوگیری از تهوع ناشی از مسافرت طولانی با اتو مبیل نیز مفید می باشد. برای این منظور لازمست که حدود هر چهار ساعت یکبار قطعه کوچکی از زنجبیل را  مصرف نمود.

استفاده از زنجبیل در دوران بار داری

نوشیدن یک فنجات چای زنجبیل با نظر پزشک  برای جلوگیری از تهوع دوران بارداری می تواند مفید باشد و لیکن باید از  مصرف زیاد زنجبیل بعلت  ایجاد درد زایمان زود رس اجتناب کرد.

کاهش وزن با استفاده از زنجبیل.

زنجبیل بعلت فعال کردن متابولیسم بدن، می تواند به کاهش دادن وزن کمک کند. برای این منظور سعی کنید تا آنجا که ممکن است از زنجبیل بعنوان ادویه استفاده نموده و نوشیدن چای زنجبیل غافل نشوید.

طرز تهیه چای زنجبیل

در موارد سرماخوردگی باید همواره به مقدار زیاد آب نوشید. چای زنجبیل در این رابطه بسیار مفید است، زیرا  زنجبیل ضمن فعال کردن سیستم ایمنی، دارای اثر ضد عفونی کنندگی است..

دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده را در  ظرف بریزید

یک لیتر آب به آن استفاده کنید و  10 دقیقه بجوشانید

محلول مذکور را از صافی گذرانده و پس از اضافه کردن مقدار عسل و یا لیموترش آنرا میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *