Lab Test                       Anti-Intrinsic factor antibodies pernicious gastritis
تاریخ ایجاد و یا تغییر 1400/8/17
متدELISA
حجم نمونه خون0.5ml Serum
اندیکاسیونموارد مشکوک به آنمی بدخیم، کمبود ویتامین B12 ، گاستریت مزمن آتروفیک
محدوده مرجعبه جواب آزمایش مراجعه نمایید.
اطلاعات کوتاهبه Anti-Parietal cell antibodies (APCA) نیز مراجعه نمایید
اطلاعات بیشترفاکتور داخلی معده(Intrincic factor) در سلولهای پاریتال معده تشکیل شده و توسط آنها ترشح می شود. IF به ویتامین B12 متصل می شود و از تجزیه زودرس آن تا جذب در ایلئوم دیستال جلوگیری می کند. دو نوع مختلف آنتی بادی بر علیه فاکتور داخلی معده شناخته شده اند: نوع 1 اتصال ویتامین B12 به فاکتور داخلی را مسدود می کند ، نوع 2 به مجتمع فاکتور داخلی / ویتامین B12 متصل می شود. هر دو مکانیسم مانع از جذب ویتامین B12 می شوند. آنتی بادی نوع 2 معمولاً فقط همراه آنتی بادی نوع 1 یافت می شود.
ارزیابیآنتی بادی بر علیه فاکتور داخلی (Intrincic factor) مختص گاستریت خود ایمن میباشد و با کم خونی پرنیشیوز مرتبط است. حساسیت این آنتی بادی در تشخیص گاستریت خود ایمن حدود 45-70% و در بیماران جوان تر بالاتر است. تعیین همزمان آنتی بادی بر علیه سلولهای پاریتال حساسیت تشخیصی را تا 96٪ افزایش می دهد. بیماران فاقد شواهدی از کم خونی پرنیشیوز ، اما Anti-Intrinsic factor مثبت ، احتمالاً fun ih دچار کمبود ویتامین B12 خواهند شد.
ReferencesConrad K, Schößler W, Hiepe F. Autoantikörper bei organspezifischen Autoimmunerkrankungen. Ein diagnostischer Leitfaden. Dustri Verlag, 2011(160).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *