همیشه خسته؟

بسیاری از افراد غالبا احساس خستگی می کنند.علت این امر در اکثر موارد کم خوابی است. ولیکن  اگر احساس خستگی بطور مستمر وجود داشته باشد، ممکن است که یک بیماری در پس آن نهفته باشد. بعنوان مثال  کمبود آهن و یا کمبود ویتامین ها از علل شایع خستگی مستمر محسوب می شوند. اما باید توجه داشت که بیماریهای سخت تر  نظیر سرطان و یا افسردگی  نیز می توانند سبب احساس خستگی مفرط شوند.

خستگی چیست ؟

خستگی حاد در حقیقت یک مکانیسم محافظتی محسوب می شود و هدف از آن جلوگیری از فشار بیش از حد بر بدن است. در طی خواب  بدن انسان احیاء شده و می تواند قدرت مورد نیاز را دوباره بدست آورد. در مواردی که کمبود خواب به خستگی مفرط منجر شده باشد،  باید به دو جنبه از خواب، یعنی کمیت و کیفیت آن توجه کرد. چنانچه بدن  بطور مرتب در معرض کم خوابی قرار گیرد، خستگی مزمن عارض می شود. این وضعیت بنوبه خود سبب بروز عدم تمرکز، حساسیت به درد و سوزش چشمان می گردد. ولیکن همانطور که اشاره شد، ممکن است که خستگی مزمن در رابطه با یک بیماری قرار داشته باشد.

همیشه خسته بعلت بیماری های مختلف

خستگی ممکن است که نشانه همراه با یک بیماری باشد . بنابراین باید خستگی را همواره با توجه به علایم دیگر مورد بررسی قرار داد.

بطور کلی وخلاصه می توان گفت که بیماری های زیر در رابطه با خستگی مطرح هستند:

  • کمبود آهن (کم خونی)
  • آپنه خواب
  • بیماریهای عفونی
  • بیماریهای متابولیکی
  • سرطان
  • علل روانی
  • کمبود ویتامین

همیشه خسته؟

در صورتیکه همیشه احساس خستگی دارید، کمی  فکر کنید که چه چیز ممکن است علت خستگی شما باشد. سپس می توانید با برخی روشهای ساده به مقابله با آن بپردازید.

آیا کم خوابی و یا استرس سبب خستگی شما شده است؟ امتحان کنید که مثلا یک خواب کوتاه بعد از ظهر خستگی شما را رفع می کند؟

توجه کنید که در طی روز حد اقل 1.5 لیتر آب بنوشید. از تغذیه متعادل و پر ویتامین استفاده کنید.

امتحان کنید که آیا  یک دوش سرد صبحگاهی خستگی شما را رفع میکند؟

از لحاظ جسمی فعال باشید. ورزش باعث فعال شدن  سیستم گردش خون شده و  خستگی شما را از بین می برد.

چنانچه با وجود توجه به نکات فوق و اجرای آن خستگی شما بر طرف نشد، لازم است که جهت شناسائی علل خستگی مزمن به یک پزشک مراجعه نمایید.این مسئله بخصوص زمانی لازم است که علاوه بر خستگی علایم دیگری نیز ملاحظه شود.

علل روانی

خستگی تنها وابسته به علل فیزیکی نیست، بلکه می تواند علل روحی نیز داشته باشد. این مسئله بخصوص در مواردی مطرح است که خستگی با خلق و خوی افسرده همراه باشد. در این صورت احتمال افسردگی (Depression) وجود دارد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب بسختی بخواب میروند و در طی شب چند بار بیدار می شوند.. این افراد پس از خواب شبانه احساس فرح نمی کنند و احساس خستگی دارند. بنابراین باید در چنین مواردی به  پزشک روان شناس نیز مراجعه کرده تا از کمک لازم برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *