سرکه سیب یک داروی خانگی قدیمی برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف است. نوشیدن روزانه سرکه سیب تنها بر سطح قند خون تأثیر مثبت می گذارد ، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. با توجه به داشتن اثر ضد باکتریایی ، می تواند به رفع التهاب مثانه نیز کمک کند.

اثرات سالم سرکه سیب

اگر هر روز سرکه سیب بنوشید ، می توانید ویتامین ها ، عناصر کمیاب و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. علاوه بر این ، سرکه شما را بیدار ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در برابر سردرد و آسم اثر گذار است. علاوه بر این ، سرکه سیب وسیله ای برای سلامت پوست ، مو و ناخن ها محسوب می شود.

از جمله خواص دیگر سرکه سیب می توان به کاهش سطح قند خون و بنابراین حمایت ازدرمان دیابت ، کاهش فشار خون بالا ، کاهش کلسترول و سطح چربی خون اشاره کرد. حتی گفته می شود رژیم سرکه سیب باعث تقویت هضم و متابولیسم شده و کاهش وزن را آسان می کند. علاوه بر این ، سرکه سیب بصورت استفاده موضعی در برابر زگیل کمک می کند و تب را کاهش می دهد.

سرکه در برابر باکتری ها عمل می کند

سرکه سیب اثر ضد باکتری دارد ، بنابراین از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند. بعنوان مثال نوشیدن سرکه به رفع عفونت مثانه کمک می کند و باعث تسریع در بهبودی زخم های باز می شود.

استفاده خارجی از سرکه سیب در برابر بوی عرق و آفتاب سوختگی کمک می کند. برای این این منظور ، کافی است که ناحیه مربوطه را توسط پنبه با مایع رقیق نشده آغشته کنید. استحمام 15 دقیقه ای پا با سرکه سیب رقیق شده به نسبت 1: 4 جهت معالجه عرق کردن پا توصیه می شود.

اثر ضدعفونی کننده سرکه سیب آن را به یک ماده تمیز کننده طبیعی تبدیل می کند، بعبارت دیگر می توان آن برای از بین بردن باکتری ها و رسوبات آهک استفاده نمود. همچنین لکه های عرق موجود در لباس را می توان پس از یک پیش شستشو با سرکه سیب از بین برد.

برای بهداشت دهان

برای درمان التهاب و آسیب های دهان و گلو ، از دهان شویه حاصل از نصف قاشق چای خوری سرکه سیب در یک لیوان آب استفاده کنید. در موارد گلودرد، غرغره با مخلوط سرکه سیب و آب نیز اغلب توصیه می شود.

از سرکه سیب به عنوان وسیله ای برای سفید شدن دندان نیز استفاده شده است. ولی از آنجا که سرکه سیب به مینای دندان ضرر می زند ، بنابراین این روش سفید کننده توصیه نمی شود.

سرکه سیب – برای هضم غذا مفید است

سرکه سیب اثر ضد باکتری دارد و از گسترش باکتری ها در روده جلوگیری می کند. بنابراین چنانچه به طور منظم نوشیده شود روده بزرگ را بطور ملایم پاکسازی و مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ شکم را برطرف می کند.

سرکه سیب به دلیل داشتن تأثیرات مثبت بر هضم غذا و متابولیسم بدن، در کاهش وزن اثر گذار است.

این اثر گذاری از سه طریق صورت می گیرد:

  • سم زدایی
  • چربی سوزی
  • کاهش اشتها

تأثیر بر تعادل اسید و باز

سرکه سیب با وجود داشتن طعم ترش ، یک ماده غذایی کمی قلیایی محسوب می شود. اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب، در بدن برای تولید انرژی استفاده می شود ، به طوری که پس از فرآیند متابولیسم مواد معدنی قلیائی، مانند پتاسیم ، حفظ می شوند. بهمین جهت سرکه سیب یک داروی سوزش سر معده نیز محسوب می شود.بعبارت دیگر سرکه سیب تعادل اسید و باز را متعادل می کند و می تواند از اسیدی شدن بیش از حد جلوگیری نماید.

نکاتی چند برای استفاده از نوشیدن سرکه سیب

چه موقع و چند بار سرکه سیب می توان استفاده کرد، یک امر سلیقه ای است. بعضی ها آن را قبل یا بعد از هر وعده غذایی می نوشند و برخی دیگر آن را فقط یک یا دو بار در روز و به عنوان یک نوشیدنی طراوت بخش مورد استفاده قرار می دهند.

توصیه های استفاده از نوشیدنی های سرکه:

  • نوشیدن یک لیوان نوشیدنی سرکه سیب صبح قبل از صبحانه می تواند به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کند.
  • فاصله زمانی 15 دقیقه بین نوشیدنی و وعده غذایی باید حفظ شود.
  • اگر سرکه سیب جهت مداوای سوزش سر معده مصرف می  شود ، بهتر است که بعد از صرف غذا نوشیده شود.
  • به منظور محافظت از مینای دندان ، باید دهان را بعد از هر بار نوشیدن سرکه سیب با آب شستشو داد و قبل از مسواک زدن حدود 30 دقیقه صبر کرد.

دستور العمل های نوشیدنی سرکه سیب

دستور العمل های مختلفی برای نوشیدنی سرکه سیب وجود دارد. گاهی سرکه سیب با آب معدنی ، گاهی اوقات با آب گرم و یا با آب سیب و عسل مخلوط می شود. البته سرکه سیب را می توان رقیق نشده و بطور مستقیم نیز نوشید – اگرچه رقیق شده آن برای گلو ، معده و روده بهتر است.

یک دستورالعمل ساده:

  • 1 لیوان آب ولرم
  • 2 قاشق چایخوری سرکه سیب
  • 1 قاشق چای خوری عسل

اگر قصد دارید مدت طولانی سرکه مصرف کنید ، توصیه می شود که از دستور العمل های مختلف استفاده شود. از سرکه سیب همچنین می توان برای سس سالاد ، هنگام پخت غذاهای حامل گوشت و ماهی و به عنوان یک نگهدارنده طبیعی استفاده شود.

مواد و ترکیبات موجود در سرکه سیب:

سرکه سیب به طور سنتی از سیب تخمیر شده تهیه می شود و حامل مواد و ترکیبات زیر است:

  • مواد معدنی پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، سدیم ، فسفر ، کلر و گوگرد
  • عناصر کمیاب آهن ، فلور، مس ، منگنز ، سیلیسیوم ، روی و بور
  • ویتامین های B1 ، B2 و B6 ، اسید فولیک ، ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن (پروویتامین A)
  • فیبر
  • تانن اسید تانن
  • آنتی اکسیدان فلاونوئیدها
  • آمینو اسیدها
  • آنزیم ها
  • اسیدهای آلی مانند اسیدهای سیتریک و استیک

کیفیت سرکه سیب از اهمیت خاصی برخوردار است. بهترین سرکه سیب از سیب های بیو( بیواکولوژی) تولید می شود که در ضمن حالت کدورت خود را حفظ کرده است.

تهیه کننده دکتر محمد گروگان 1/2/1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *