درد بدن یا درد اندامها چیست

سردرد و درد بدن اغلب دو جزء لاینفک از سرماخوردگی را تشکیل می دهند و می توان گفت که هر فرد گهگاه با آن دست به گریبان است. ولیکن درد بدن ممکن است که بعلل دیگر بروز نماید.

درد بدن معمولا به درد در ناحیه دستها و پاها اطلاق می شود. این نوع درد بتدریج ظاهر شده، ممکن است کم و موجب ناراحتی نشود ، و یا   بسیار سخت و سبب اختلال در زندگی روزمره گردد. درد ممکن است فقط پاها یا دستها و یا هر د و را درگیر کند.

درد بدن گاهی موقتی ، بعنوان مثال در رابطه با سرماخوردگی و یا بصورت مزمن تظاهر می کند. درد های مزمن غالبا تنها یک عضو را تحت تاثیر قرار می دهند ، نشانگر وجود یک بیماری خاص بوده و لزوم مراجعه به پزشک و درمان را مطرح می سازند.

علل درد بدن

درد بدن در بسیاری از بیماریها، گرفته از سرماخوردگی، مسمومیتها تا اختلالات سخت سیستم عصبی مشاهده می شود و ممکن است عموم اعضاء بدن و یا تنها یک دست و یا یک پا را درگیر کند، با توجه به اینکه طول زمان درد نیز متفاوت است.

علت شایع درد بدن : عفونت ها

بسیاری از افراد درد بدن را در رابطه با سرماخوردگی و یا گریپ می شناسند. ولیکن بیماریهای عفونی دیگر نظیر سرخک، اوریون و یا بیماری برلیوز با درد اعضاء بدن همراهند.

علت بروز درد درگیری کل بدن با عامل عفونت و ارسال پیام توسط برخی پیام آوران نظیر پروستاگلاندین ها می باشد. این گونه ترکیبات باعث ظهور درد می شوند. در اغلب موارد درد در ناحیه دست ها و پاها ظاهر شده و پس از رفع عفونت  بطور کامل بر طرف می گردد.

درد اعضاء بدن بعنوان علامت همراه

آرتروز، نقرس و روماتیسم ، اگرچه بیشتر در افراد سالخورده بروز می کنند، ولیکن می توانند افراد جوان را نیز درگیر کنند. درد اعضاء بدن از علائم همراه بیماریهای زیر محسوب می شوند:

  • آرتروز ممکن است که در هر یک از مفاصل بروز کند، ولیکن بیشتر ستون فقرات، زانوها و دستها را درگیر می کند.
  • نقرس بیشتر در پاها و مفاصل آن ظاهر می شود.
  • روماتیسم در حقیق اصطلاحی است که در رابطه با بیماریهای مختلف بکار برده می شود. بر اساس نوع بیماری ممکن است که درد از ناحیه استخوان، غضروف ، ماهیچه و یا تاندون ها تظاهر نماید.

درد در تمام اندامها

بسیاری از خانمها چند روز قبل از عادت ماهانه دچار سندرم پیش از قاعدگی می گردند که در اصطلاح علمی پی ام اس (Premenstrual Syndrome) نامیده می شود. علت  این سندرم عدم تعادل هورمونی در بدن است و ممکن است علاوه بر سر دردو اشکال در تمرکز، با درد در اندامها نیز همراه باشد.

همچنین ممکن است که پلی نوروپاتی سبب بدن درد عمومی گردد. در این بیماری اغلب  عموم اعصاب محیطی و همچنین  اعصاب خارج از مغز و نخاع تحت تاثیر قرار می گیرند. از جمله علل پلی نوروپاتی می توان به دیابت پیشرفته، اعتیاد به الکل، آسیب شدید کلیه ها و یا مسمومیت ( مسمومیت با جیوه) اشاره کرد. پلی نوروپاتی معمولا با مورمور شدن و سوزش شروع می شود و  سپس درد در ناحیه دستها و پاها ظاهر می گردد. سندرم رینود نیز که یک اختلال دستگاه گردش خون است و به عنوان یک عارضه از سایر بیماری ها بروز می کند، ممکن است که موجب ظهور درد در ناحیه دست ها و پاها شود.

درد فقط در دست ها

درد طولانی مدت در دستها نشانگر یک نورآلژی[1] و یا نوریت[2]  در شبکه بازوئی (Brachial plexux) است که حاوی رشته های عصبی مختلف جهت انتشار در پوست، عروق، مفاصل، استخوانها و ماهیچه های فوقانی می باشد. همچنین سندرم کارپال تونل سبب بروز درد در دستها می شود. علت این درد فشردگی عصب میانی است که در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبند مچ دست و از روی استخوانهای مچ عبور می کند.

از علل دیگر درد دستها می توان به پرتو در مانی در ناحیه زیر بقل (و غدد لنفاوی مربوطه) که از آن در درمان سرطان پستان استفاده می شود، اشاره کرد .

درد فقط در پاها

درد در ناحیه پاها اغلب در رابطه با عصب رانی(عصب فمورال رانی) و یا شبکه عصبی کمری (شبکه لومبار) قرار دارد. آسیب ساختمانهای مربوطه، ممکن است که بعلت عفونت ، عمل جراحی و یا تومور ایجاد شود.

درمان

درمان درد بدن وابسته به علت آنست. لازم به تاکید است که در صورت ابتلاء به یک بیماری جدی نظیر پلی نوروپاتی و یا یک عفونت سخت ، باید جهت تشخیص و درمان حتما به پزشک مراجعه نمود

ولیکن چنانچه سرچشمه درد سرماخوردگی باشد، به فرمان بدن خود گوش دهید، استراحت کنید و اجازه بدهید که سیستم ایمنی بدن کار خود را انجام دهد.

داروهای ضد درد بدن

استیل سالسیلیک اسید و ایبو پروفن علاوه بر مهار پروستاگلاندین ها (ترکیبات پیام آور)، از شدت درد نیز کاسته و  التهاب را هم مهار می کنند. در صورت بروز تب می توان از پاراستامول استفاده کرد که در عین حال درد را نیز تخفیف می دهد. آنچه که در این رابطه اهمیت دارد آنست که از این داروها نباید بیش از سه روز استفاده کرد. بعبارت دیگر چنانچه در عرض سه روز علائم بهبود ظاهر نشود، باید به پزشک مراجعه نمود.


[1] درد بعلت فشار بر روی یک عصب

[2] التهاب یک عصب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *