خستگی بهاری

بیشتر مردم با خستگی بهاری آشنا هستند. اولین روزهای گرم سال باعث بروز خستگی ، سرگیجه و مشکلات گردش خون برای بسیاری از افراد می شود. با افزایش دما ، حدود 50% از افراد احساس تحریک پذیری ، خستگی ، و کمبود نیرو می کند و تقریبا چهار هفته طول می کشد تا بدن به دمای بهاری عادت نماید.

خستگی در بهار

تغیرات آب و هوایی، مانند هوای متغیر در ماه اردیبهشت، اغلب منجر به طولانی شدن مرحله سازگاری بدن می شود. تغیر مداوم بین هوای گرم و سرد، سیستم گردش خون را به ویژه در افراد حساس به هوا، تحت فشار و استرس قرار می دهد. هنگام افزایش دما ، رگ های خونی انبساط یافته و فشار خون پایین می آید . اگر چه در رابطه با وضعیت آب و هوا و تغیرات آن کاری نمی توان انجام داد ، اما شکایت های معمول از خستگی بهار را می توان با استفاده از آفتاب ، هوای تازه ، ورزش و انتخاب رژیم غذایی مناسب در حد قابل تحمل نگاه داشت.

علت خستگی بهاری:

وقتی روزها طولانی تر می شوند و دما افزایش می یابد ، بدن ما به آرامی با وضعیت جدید سازگاری پیدا می کند ، زیرا ساعت داخلی بدن باید ابتدا تنظیم شود. علت خستگی بهار هنوز به طور کامل مشخص نشده است. آنچه مسلم است ، این است که دو هورمون درون زا یعنی سروتونین (Serotonin) و ملاتونین (Melatonin) در علائمی مانند سرگیجه ، مشکلات گردش خون و خستگی نقش دارند.

  • سروتونین مسئول فعال شدن بدن و روحیه خوب است. این هورمون تحت تأثیر نور تولید می شود. محرک های نوری به هیپوتالاموس ، ( که تولید سروتونین را کنترل می کند) می رسد. هر چه بدن ما بیشتر و طولانی تر در معرض نور طبیعی قرار گیرد ، می تواند سروتونین بیشتری تولید کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب در بهار باعث افزایش تولید سروتونین می شود.
  • با افزایش سروتونین ، تولید ملاتونین بطور همزمان کاهش می یابد. به اصطلاح هورمون خواب تضمین می کند که می توانیم شب ها با آرامش بخوابیم.
  • بنابراین تشکیل هر دو هورمون در بدن به میزان زیادی توسط میزان نور تنظیم می شود: در زمستان ، هنگامی که بیرون هوا تاریک می شود ، پیام به بدن “خواب زمستانی” است ، در حالی که نور بهار “بیدار شدن” را نشان می دهد “

5 نکته در برابر خستگی بهار: چه کاری می توان انجام داد؟

  1. ورزش زیاد و پیاده روی در زیر نور آفتاب تعادل هورمونی را تحریک می کند.
  2. دوش های متناوب (گرم و سرد) سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و شما را برای آغاز بهار آماده می کند.
  3. فعالیت و انعطاف پذیری خوب است ، اما نباید در آن زیاده روی شود. یک روز فعال را با یک عصر آرام به پایان برسانید.
  4. بسیاری از سبزیجات ، میوه جات ، گوشت بدون چربی ، محصولات غلات سبوس دار و حبوبات چربی زمستان را برطرف می کنند.
  5. ویتامین ها ، مواد معدنی و عناصر کمیاب می توانند به رفع خستگی مداوم  و عدم تمرکز کمک کنند.

همانطور که خستگی بهار نشان می دهد، تغیر نور و وضعیت هوا همیشه متعادل نیست. قبل از اینکه واقعاً بتوان از رنگهای تازه و هوای پاک بهاری لذت برد ، باید ابتدا نیاز زمستانی به خواب کاهش یابد. این مسئله با تابش آفتاب و نور در ارتباط است. خوب چه کار باید کرد؟ در این دوره گذرا باید ریتم روزانه خود را با شرایط نوری وفق دهید. بعبارت دیگر زود به رختخواب بروید و هر چه زودتر بلند شوید و تا حد امکان خود را در معرض نور صبحگاهی[1] قرار دهید

ویتامین ها به عنوان بهترین دارو برای مقابله با خستگی بهار

از روزگار انسانهای اولیه بعنوان شکارچیان و جمع کنندگان مایحتاج روزانه خود مدت هاست که می گذرد ، اما استراتژی های اصلی زنده ماندن اجداد ما در عصر یخبندان هنوز در ژن های ما جا مانده است. در فصل زمستان بیشتر مردم تمایل به خوردن غذاهای پرچرب دارند . این استراتژی سبب خالی شدن ذخیره ویتامین ها شده که نه تنها انسان را مستعد ابتلا به عفونت می کند ، بلکه تحمل تغییر فصلی را نیز دشوارتر می نماید.

تنها چیزی که کمک می کند تغییر در رژیم غذایی است . بعبارت دیگر باید میوه ها و سبزیجات تازه را در بالای لیست خرید قرار داد. ویتامین های حاصل از کشت منطقه ای نظیر اسفناج ، کاهو ، هویج ، تره فرنگی یا پیازچه و همچنین مرکبات و کیوی، ویتامین ها ، فیبرها و آنزیم های مورد نیاز بدن را تأمین می کنند

علاوه بر این ، رنگ های قوی میوه ها و سبزیجات تازه تحریک بیشتری را در مغز ایجاد می کنند. قابل توجه است که این مسئله فقط شامل آشپزخانه نمی شود: لباس های خاکستری را نیز باید توسط لباسهای رنگین جایگزین نمود.

مشکلات گردش خون را در بهار برطرف کنید

در رابطه با خستگی بهاره ، اغلب مشکلات گردش خون انسان را در گیر می کند. در پایان زمستان و قبل از شروع خستگی بهار ، گردش خون را با ورزش در هوای تازه تقویت کنید. این کار سبب ورود  اکسیژن بیشتر به بدن شده و قشر آدرنال را در جهت تولید هورمون بیشترتحریک و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

تمرینات ساده ژیمناستیک ، کشش هدفمند و پیاده روی کوتاه گردش خون را فعال می کند.

محافظت از پوست

حرکت نه تنها جنبش بیشتری به زندگی می بخشد ، بلکه باعث می شود پوست از طریق افزایش گردش خون احساس بهتری داشته باشد. بزرگترین اندام بدن انسان ( یعنی پوست) مجهز به حسگرهای بی شماری است که به درک محیط کمک می کنند. بنابراین پوست با گردش خون مناسب نه تنها درخشندگی تازه ای را تضمین می کند ، بلکه در مجموع هوشیاری و دقت بیشتری را به بدن می بخشد.

ماساژ و دوش های متناوب( سرد و گرم) نیز باعث تقویت گردش خون در پوست می شوند و همچنین از کاهش بیش از حد فشار خون جلوگیری می کنند.

چه موقع از دکتر بپرسید …

اگر نمی توانید خستگی بهاره را بتدریج از خود دور کنید ، باید از مشاوره پزشکی استفاده نمائید. بی حالی مداوم ، تحریک پذیری ، خستگی و کاهش قدرت بدنی می تواند مشکلات عمیق تری را نشان دهد. ممکن است کم خونی یا بیماری مزمن شناخته نشده وجود داشته باشد که منجر به افسردگی یا سندرم خستگی مزمن شده است.


[1] زندگی شاید…

عبور گیج رهگذری باشد

که کلاه از سر بر می‌دارد

و به یک رهگذر دیگر با لبخندی بی معنی می‌گوید:

صبح بخیر

فروغ فرخزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *