کمبود ویتامین D: علائم و پیامدها

طبق مطالعات اخیر ، شیوع کمبود ویتامین D در ایران حدود 40% بر آورد شده است. قابل توجه است که زنان بیشتر از مردان در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند. شیوع کمبود ویتامین D در استانهای جنوبی کشور کمتر است. نحوه تعریف کمبود بحث برانگیز است. در بیشتر موارد ، مقادیر حداقل 20 تا 30 نانوگرم ویتامین D در میلی لیتر خون طبیعی تلقی می گردد . اگر سطح تعیین شده در خون به طور دائمی زیر این مقادیر باشد ، کمبود ویتامین D فرض می شود.

در صورت کمبود ویتامین D ، کلسیم  به میزان کافی در استخوان ها جذب و ذخیره نمی شود. این امر نرم شدن و انعطاف پذیری استخوان ها را در پی دارد. در بزرگسالان ، این حالت نرم شدن استخوان ها به نام استئومالاسی شناخته می شود. علائم آن شامل تغییر شکل در استخوان های لگن و قفسه سینه ، شکستگی ناگهانی و درد استخوان ، ضعف عضلانی و کاهش قدرت است.

در کودکان ممکن است که این کمبود سبب تغییر شکل جمجمه ، ستون فقرات و پاها (پاهای کمان شکل) گرددکه تحت عنوان راشیتیسم معروف است. علاوه بر دوران کودکی ، تامین کافی ویتامین D به ویژه در دوران سالمندی به منظور جلوگیری از پوکی استخوان اهمیت دارد. علائم معمول پوکی استخوان ( به اصطلاح از دست دادن استخوان )شامل شکستگی مکرر استخوان به دلیل متخلخل شدن استخوان ها، می باشد.

علاوه بر این ، کمبود ویتامین D بدن را مستعد ابتلا به عفونت نیز می کند. کمبود ویتامین D همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماریها نظیر سرطان ، بیماریهای خود ایمنی و مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.

بعلاوه کمبود ویتامین D می تواند منجر به اختلال در عملکرد قلب یا عضلات شود.