چه زمانی فریتین افزایش می یابد؟

دلایل مختلفی برای افزایش ارزش فریتین وجود دارد. در برخی موارد نسبتاً بی ضرر است ، اما می تواند نشانگر بیماری های جدی نیز باشد.

شایع ترین علت افزایش بیش از حد فریتین وجود التهاب در بدن است. فریتین متعلق به اصطلاح “پروتئین های فاز حاد” است و با آسیب جزئی بافت و همچنین در رابطه با عفونت افزایش می یابد. بعنوان مثال ، حتی یک سرماخوردگی یا آنفولانزا (آنفولانزا) می تواند منجر به افزایش فریتین شود.

تومورها نیز معمولاً با افزایش سطح فریتین همراه هستند ، زیرا باعث ایجاد واکنشهای التهابی غیر اختصاصی در بدن می شوند. تومورهای کبدی نیز به طور مستقیم منجر به افزایش فریتین می شوند. این مسئله به این دلیل است که سلول های کبدی به عنوان محل اصلی ذخیره سازی فریتین عمل می کنند ، بنابراین اگر سلول های کبد آسیب ببینند ، می تواند تا حد زیادی در خون تجمع یابد.

مصرف بیش از حد الکل تأثیر مشابهی با تومورها دارد ، زیرا در نتیجه آسیب کبدی مقدار زیادی فریتین نیز آزاد می شود ، به همین دلیل سطح فریتین افزایش قابل توجهی پیدا می کند.. علاوه بر این ، مصرف منظم الکل باعث افزایش بیش از حد آهن کبد می شود ، بنابراین فریتین بیشتری برای اتصال و ذخیره سازی مورد نیاز است.

همچنین آهن بیش از حد (هموکروماتوز) می تواند سطح فریتین را افزایش دهد. بیماری ذخیره آهن با افزایش جذب آهن در قسمت فوقانی روده کوچک مشخص می شود که طی چندین سال می تواند به اندام های متعددی از جمله لوزالمعده ، طحال ، تیروئید ، بلکه پوست و مفاصل آسیب برساند. بخصوص کبد در معرض خطر است و خطر ابتلا به سرطان سلولهای کبدی در اثر هموکروماتوز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.