هلیکوباکتر پیلوری عامل زخم معده و یکی از عوامل سرطان معده

Helicobacter Pylori

هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل مهم بیماریهای گوارشی مانند التهاب مزمن معده، زخم‌ معده و دوازدهه و بعضی از سرطان‌های گوارشی شناخته شده است .

طبق اطلاعات موجود حدود۵۰-۲۵ درصد افراد کشورهای توسعه یافته و تا ۷۰ الی ۹۰ درصد افراد در کشورهای در حال توسعه آلوده به این باکتری هستند

شرایط بد اجتماعی، اقتصادی و تحصیلات پایین افراد از عواملی هستند که احتمال بروز این عفونت را در فرد بالا می‌برند. از عوامل دخیل دیگر می توان از تراکم جمعیت، زندگی در شرایط غیر بهداشتی، غذا یا آب آلوده نام برد. انتقال این بیماری از راه فرد به فرد، و عمدتاً از راه‌های دهانی-دهانی یا دهانی- مدفوعی انجام می‌شود.

آلودگی به هلیکوباکتر به معنی ابتلاء به زخم معده نیست. این باکتری تحت شرایط خاص سبب ظهور علائمی نظیر تب، تهوع، استفراغ و درد در ناحیه فوقانی شکم می شود . در صورت عدم تشخیص و درمان ، ممکن است که هفته ها بعد موجب گاستریت شدید و زخم دوازدهه و معده شود .

تست های آزمایشگاهی در تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

  • روش تهاجمی مانند اندوسکپی و بیوپسی
  • روش های سرولوژیکی و تشخیص آنتی بادی (IgG/IgA/IgM)
  • آزمایش مدفوع وتشخیص آنتی ژن هلیکوباکتر (Stool-Antigen Test)
  • تست تنفسی اوره کربن۱۳ (Helicobacter pylori Breath Test)

    هر کدام از روشهای فوق دارای مزایا و معایبی هستند . بعنوان مثال انجام بیوپسی ضمن تهاجمی بودن گران قیمت است . تشخیص آنتی بادی در خون اگرچه ارزان ، ولیکن نتیجه مثبت تست ماهها پس از درمان نیز مثبت می ماند. در این موارد کاهش میزان آنتی بادی از کلاس IgA غالبا از IgG سریعتر است. حدود ۲ تا ۷ درصد از بیماران مبتلا به این بیماری تنها آنتی بادی از کلاس IgA تولید می کنند. بنابراین تشخیص آنتی بادی از کلاس IgG و IgA بایستی همواره به همراه هم انجام شوند. طبق اطلاعات موجود آنتی بادی از کلاس IgM از ویژگی تشخیصی کافی برخودار نیست و نقشی در تشخیص عفونت ناشی از هلیگوباکتر ایفا نمی کند. در مقابل تشخیص آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع و یا تست تنفسی اوره کربن۱۳ با توجه به غیرتهاجمی بودن و حساسیت و ویژگی تشخیصی قابل مقایسه با نتایج بیوپسی، اهمیت خاصی کسب کرده اند .

برخلاف تست اوره تنفسی کربن۱۴ که رادیو اکتیو است ، تست تنفسی اوره کربن ۱۳ رادیو اکتیو نیست و در نتیجه هیچ گونه خطری را متوجه زنان باردار، شیرده ، کودکان و کلیه افراد دیگر نمی سازد .

آزمایشگاه مرکزی پاتوبیولوژی به اطلاع می رساند که تستهای سرولوژیکی هلیکوباکتر پیلوری، تشخیص آنتی ژن هلیکوباکتر در مدفوع در این مرکز انجام می شوند.