علل کمبود ویتامین D:

احتمالاً شایع ترین علت کمبود ویتامین D عدم استفاده از نور خورشید است. امروزه بسیاری از مردم زمان کمی را در خارج از خانه می گذرانند. به ویژه افراد مسن تحت تأثیر این امر قرار دارند که به ندرت به هوای آزاد می روند و بنابراین قادر به تولید ویتامین D را با کمک نور خورشید نمی باشند. بعلاوه تشکیل ویتامین D در پوست افراد سالمند کمتر از افراد جوان است.

علاوه بر این ، به دلیل ترس از سرطان پوست هنگام تابش خورشید ، اغلب از کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظتی بالا در برابر آفتاب استفاده می شود. بعنوان مثال کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی هشت ، تولید ویتامین D را حدود 95 درصد کاهش می دهد. به همین دلیل است که قبل از استفاده از کرم باید چند دقیقه در فضای باز بدون کرم ضد آفتاب درنگ کرد.

توجه : همیشه از کرم ضد آفتاب در زیر نور شدید خورشید استفاده کنید.

مقدار ویتامین D که با غذا وارد بدن می شود معمولاً بسیار کم و بنابراین کمبود ویتامین D، ناشی از عدم تکافوی نور خورشید را جبران نمی کند. در این موارد باید با نظر پزشک معالج از مکمل های ویژه ویتامین D استفاده کرد.

سایر علل احتمالی کمبود ویتامین D بیماریهای خاصی مانند بیماریهای مزمن کلیه ، دستگاه گوارش یا کبد و همچنین برخی داروها هستند که می توانند متابولیسم ویتامین D را مختل کنند (به عنوان مثال داروهای ضد صرع).