در موارد هیپر تری گلیسیریدمی چه باید کرد؟

سطوح بیش از حد بالای تری گلیسیرید باید تحت درمان قرار گیرد، زیرا باعث توسعه بیماری های عروقی یا دیابت می شود. مقادیر بسیار بالا (بیش از 1000 میلی گرم در دسی لیتر) نیز می تواند منجر به پانکراتیت حاد شود.

با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب معمولاً می توان سطح تری گلیسیرید را کاهش داد. در زیر به برخی رژیم های غذایی، جهت کاهش وزن اشاره می شود.

1-چربی ها باید کمتر از 30 درصد از کل کالری دریافتی را تشکیل دهند.
2-نسبت اسیدهای چرب اشباع در رژیم غذایی باید کمتر از ده درصد باشد. در مورد غذاهای آماده می توان این میزان را از برچسب اطلاعات تغذیه ای محصول بدست آورد. گوشت و سوسیس  از جمله مواد غذاهایی هستند که حاوی مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب اشباع شده هستند.
3-مصرف چربی های ترانس نیز باید تا حد زیادی کاهش یابد یا حتی از آن اجتناب شود. این چربیها به ویژه در بسیاری از محصولات آماده یا فست فودها وجود دارد.
4-مصرف منظم ماهی (یک یا دو بار در هفته) خطر بیماری های عروقی را کاهش می دهد.
5-رژیم غذایی سالم با میوه و سبزیجات تازه نیز توصیه می شود.
6-افزایش تعداد وعده های غذایی روزانه ، به عنوان مثال به پنج وعده غذایی ، با غذاهای کوچکتر و کم کالری نیز توصیه می شود.
7-دیابت احتمالی باید تحت درمان قرارگیرد . در این موارد باید شیوه زندگی به تناسب اختیار شود.
8-سایر بیماریها، مانند کم کاری تیروئید، که ممکن است سبب هیپر تری گلیسیریدمی شوند نیز باید درمان شوند. داروهایی که می توانند باعث هیپرتری گلیسیریدمی شوند باید، پس از مشورت با پزشک، قطع شوند.
9-افراد مبتلا باید از مصرف الکل خودداری کنند.
10-خودداری از کشیدن سیگار نیز توصیه می شود ، زیرا این امریک عامل خطر اضافی در رابطه با بیماری های عروقی محسوب می شود.

در بیشتر موارد ، تغییر شیوه زندگی ثابت با رژیم غذایی و ورزش می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد. اما چنانچه نتوان با توجه به اقدامات ذکر شده به کاهش کافی تری گلیسیریدها دست یافت ، درمان دارویی توصیه می شود. استاتین ها و فیبرات ها داروهایی هستند که می توان از آنها برای کاهش چربی خون استفاده کرد.