آیا ویتامین D از بدن در برابر سرطان محافظت می کند؟

ویتامین D نه تنها می تواند دفاع شخصی بدن را در برابر بیماریهای عفونی معمولی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا یا ذات الریه تقویت کند ، بلکه دارای اثر ضد سرطانی نیز می باشد. مطالعات اخیر نشان داده اندکه با تامین کافی ویتامین D ، خطر انواع خاصی از سرطان مانند سرطان سینه یا سرطان روده بزرگ کاهش پیدا می کند. بعبارت دیگر ظهور سرطان در صورت کافی بودن میزان ویتامین D، کمتر از افرادی است که کمبود ویتامین D دارند.

ویتامین D نه تنها می تواند در رابطه با سرطان یک اثر پیشگیرانه داشته باشد ، بلکه در صورت بروز سرطان نیز تأثیر مثبتی بر روند بهبود آن دارد. گفته می شود ویتامین D تشکیل متاستازها را مهار و از رشد تومور جلوگیری می کند. این اثر گذاری تا کنون در مطالعات مربوط به سرطان روده بزرگ ، سرطان پروستات ، سرطان سینه ، سرطان ریه و سرطان پوست تأیید شده است. مطالعات نشان می دهد که شانس زنده ماندن با یکی از این سرطان ها، در صورت بالا بودن سطح ویتامین D ، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

یک متا آنالیز (آنالیز آماری) از مرکز تحقیقات سرطان آلمان حتی نشان داده است که مکمل ویتامین D می تواند مرگ و میر در انواع سرطان را در حدود 13 درصد کاهش دهد.